Mennesker følger mennesker. De følger ikke nødvendigvis dit brand, så hvordan kommunikerer du, så folk følger din virksomhed med lige så stor interesse, som når de følger dig på fx FaceBook? Du opretter en ”Tone of Voice-guide”, et sprogligt sidestykke til jeres designmanual. I en verden hvor vi bliver bombarderet med information, vil folk ofte glemme hvad du siger, men de vil huske dig, hvis du får dem til at føle noget.

Begynd med at stille nogle spørgsmål til dig selv og dine kollegaer, der kan hjælpe med at afdække hvordan tonen i kommunikationen er nu og hvorfor. Det skulle blandt andet gerne afdække hvor formelt og teknisk kommunikationen er, men også andre spændende ting som i hvilket omfang humor spiller en rolle i jeres måde at møde kunderne på.

Det er naturligvis altid vigtigt, at bestræbe sig på, at undgå sproglige fejl i sin skriftlige kommunikation med kunderne, uanset hvordan tonen ellers er.

Når I har fastlagt jeres virksomheds stemme, så skriv den ind i guiden med eksempler på hvordan den skal bruges i jeres fremtidige kommunikation via:

  • e-mails
  • på SoMe
  • på jeres hjemmeside
  • på bloggen
  • telefonen
  • hvor I ellers har touch points med nuværende og potentielle kunder

Når jeres Tone of Voice-guide er færdig, har I ikke kun fået bedre styr på hvordan jeres virksomhed skal lyde og dermed sikret en tydeligere og mere målrettet kommunikation, men som bonus også på hvad virksomheden i virkeligheden står for.

Din stemme er altid den samme og afspejler virksomheden i forhold til om den er meget formel, frisk, professionel og så videre, men virksomhedens tone kan varieres alt efter om du kommunikerer på FaceBook, LinkedIn eller sender et skriftligt tilbud ud til en kunde.

For at kunne finde virksomhedens stemme er det vigtigt at kende jeres værdier. Så hvis I ikke allerede har gjort jer dem klart, er det en god idé at gøre det nu. Spørg dig selv hvorfor du startede virksomheden, hvad den bidrager med som er ganske særligt. Endelig prøv at finde tre adjektiver, som beskriver jeres virksomhed.

Når I er færdige med denne øvelse, skulle der gerne tegne sig et klart billede af virksomhedens DNA, dens bedste selling points og I har fået sat ord på hvem I er og hvem I gerne vil være, så det alt sammen kan skinne igennem i jeres kommunikation.